Τετάρτη 10 Αυγούστου 2022

Ρεπορτάζ πασαρέλας στην Επίδαυρο

Οι «Μέλισσες» θριάμβευσαν εισπρακτικά με την Αντιγόνη, αλλά όχι καλλιτεχνικά - Τα κιμονό, τα slip dresses, ο «απόλυτος έρωτας», αλλά και οι αυστηρές θεατρικές κριτικές για την παράσταση που έσπασε τα ταμεία

Τα ρεπορτάζ από το επιβλητικότερο αρχαίο θέατρο της χώρας –προφανώς και του κόσμου– και για την Αντιγόνη, του Σοφοκλή, την παράσταση αρχαίου δράματος που έσπασε ταμεία και έκανε τις μεγαλύτερες

εισπράξεις της δεκαετίας σε ανάλογο θέαμα, μας πληροφορούσαν για τα κιμονό, τα αρχαιοελληνικά φορέματα και τα slip dresses που πλημμύρισαν τις κερκίδες της Επιδαύρου, αλλά εμβάθυναν και σε πληροφορίες διόλου συναφείς με τα καλλιτεχνικά δρώμενα του Σαββατοκύριακου στην Αργολίδα. Μα ενημέρωναν, δηλαδή, ότι το φόρεμα μιας κυρίας ήταν «με απαλό ροζ με κόκκινα σχέδια και έφτανε ως τους αστραγάλους της, ενώ συνδυάστηκε με κόκκινα σανδάλια από σχοινί, διακριτικά κοσμήματα και έντονο κραγιόν», ότι μια άλλη φορούσε «σύνολο που συνέθεταν ένα φαρδύ μαύρο παντελόνι και μια αέρινη μπλούζα, με ένα μαύρο, μακρύ κιμονό με λευκά σχέδια στον γιακά» και ότι μια τρίτη «τόνισε τα μάτια της με eye liner και φορούσε εντυπωσιακά χρυσά κοσμήματα, ενώ τα πλατινέ μαλλιά της ήταν απλά και κοντοκουρεμένα».

Άλλα ρεπορτάζ, μας έδιναν την πολύτιμη πληροφορία ότι η Δέσποινα Βανδή (που «απολαμβάνει τον απόλυτο έρωτα») βρέθηκε αγκαλιά μετά την παράσταση με τον αγαπημένο της Βασίλη Μπισμπίκη, από τους πρωταγωνιστές της βραδιάς ως Κρέοντας.

Η τηλεόραση κέρδισε το ποιοτικό αρχαίο δράμα

Οι περισσότεροι κριτικοί Θεάτρου συμφώνησαν ότι κορυφαίες παραστάσεις του φετινού Φεστιβάλ ήταν η «Άλκηστη» και ο «Αγαμέμνων», που είχαν μικρότερη εισπρακτική επιτυχία από την πολυδιαφημισμένη Αντιγόνη του Λιθουανού Τσέζαρις Γκραουζίνις, στην οποία κυριαρχούσαν ηθοποιοί των τηλεοπτικών Άγριων Μελισσών. Η Αντιγόνη του Σοφοκλή, βέβαια, θριάμβευσε σε προέλευση θεατών, αλλά υπολείφθηκε καλλιτεχνικά. Και όπως γράφει ο Απόστολος Λακασάς στην Καθημερινή, για το αρχαίο δράμα δεν φτάνει η τηλεοπτική καταξίωση, αλλά «απαιτείται θεατρική σκευή, θεατρικό όραμα και δουλειά». Ο ίδιος συμπληρώνει: «Επειδή παίζεις καλά στην τηλεόραση, δεν σημαίνει ότι παίζεις καλά και στο θέατρο, και δη στην τραγωδία. Οι πρωταγωνιστές της τηλεοπτικής σειράς εμφανίστηκαν αβοήθητοι από τον σκηνοθέτη, και τελικά δεν μπόρεσαν να σηκώσουν το βάρος του αρχαίου θεάτρου. Σε αντίθεση με άλλους ηθοποιούς όπως ο Χρήστος Σαπουντζής (Τειρεσίας) και ο Κώστας Κορωναίος (φύλακας)».

Μπισμπίκης, Μιχαλάκη, Τρίγγου

Η Γεωργία Οικονόμου στο news24.gr αποφαίνεται για την παράσταση του Γκραουζίνις ότι αποτέλεσε ένα «σκηνοθετικό συνονθύλευμα διαφορετικών πραγμάτων» που «μοιραία αποδυνάμωσε και την πολύ ενδιαφέρουσα σκηνογραφική πρόταση του Kenny McLellan».

Από την ίδια παίρνουμε μια εικόνα για τρεις από τους πρωταγωνιστές που προέρχονται από τις Άγριες Μέλισσες. Γράφει: «Ο Βασίλης Μπισμπίκης (…) δεν έπεισε σαν Κρέοντας. Η ερμηνεία του έχει την ίδια βάση με αυτές του σκληρού νεοελληνικού ρεαλισμού που τον έχουμε συνηθίσει. Εδώ, όμως, το έργο και οι κανόνες του είναι διαφορετικοί. Και οι τραγικοί ήρωες έχουν και εξωστρεφείς στιγμές, έχουν όμως και σπουδαίες στιγμές εσωτερικής έντασης, στιγμές που φλέγονται εσωτερικά χωρίς να εκρήγνυνται εξωτερικά»

Για τη Δανάη Μιχαλάκη (τη «Δρόσω» των Μελισσών) αναφέρει ότι ως Ισμήνη «αποδείχθηκε κατώτερη των προσδοκιών, καθώς τη χαρακτήριζε μία έντονη κινησιολογική αμηχανία και ένα αδικαιολόγητο αγχωτικό υπερπαίξιμο», ενώ από πλευράς των πρωταγωνιστών του δημοφιλούς σίριαλ που μετείχαν στην παράσταση, θετικό λόγο είχε η κριτικός μόνο για την  Έλλη Τρίγγου που ως Αντιγόνη «είναι η μόνη που φαίνεται πως έχει μπει στο κλίμα και δίνει μία αξιοπρόσεχτη ερμηνεία με εσωτερική δυναμική και κλιμακούμενη ένταση. Τα λόγια της φτάνουν καθαρά στα αυτιά μας καθόλη τη διάρκεια και υπάρχουν στιγμές που αισθανόμαστε το τραγικό της μεγαλείο».

Και έτσι κυλάει φεστιβαλικά το καλοκαίρι, με την πιο εμπορική παράσταση να αποθεώνεται και με τα ρεπορτάζ πασαρέλας από εκεί που πάλλεται η καρδιά του αρχαιοελληνικού θεάτρου.