Σάββατο, 24 Ιουλίου 2021

Ντοκουμέντα του Α. Σαρρηκώστα: Όταν σαρώθηκαν τα σύμβολα της χούντας

«Όταν έχεις την ταυτότητα του φωτορεπόρτερ, είσαι υποχρεωμένος να καλύπτεις τα πάντα, από βασιλικούς γάμους έως φυσικές καταστροφές και πολέμους. Κάποιοι αποφεύγουν τον κίνδυνο. Εγώ είχα πάντοτε την τρέλα να βρίσκομαι στο πεδίο».
Ο Αριστοτέλης Σαρρηκώστας κατέγραψε με τον φωτογραφικό του φακό ένα κομμάτι από τη νεότερη ιστορία της Ελλάδας και με αφορμή την έκθεση των δικών του ντοκουμέντων (πάνω από 150 εκθέματα), που καλύπτουν το διάστημα 1963-1974, μίλησε στην Καθημερινή. «Κανένας φωτορεπόρτερ δεν έχει γίνει πλούσιος εξασκώντας αυτό το επάγγελμα. Γίνεσαι όμως πλούσιος από τις εμπειρίες που αποκτάς. Είναι ανεκτίμητος θησαυρός να μπορείς να βρίσκεσαι στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή. Κάποιες φορές βεβαίως είναι κι επικίνδυνο», λέει. 

Ο κ. Σαρρηκώστας, ο πρώτος Έλληνας φωτογράφος που δούλεψε σε ξένο ειδησεογραφικό πρακτορείο, στο Ασοσιέτιντ Πρες, θυμάται την εξέγερση του Νοέμβρη 1973 και την πτώση της Χούντας. Μιλώντας για την κάλυψη της έλευσης στην Ελλάδα τού Κωνσταντίνου Καραμανλή, αναφέρει: «Φθάνοντας στην είσοδο του Ελληνικού είδα ανθρώπους να αποκαθηλώνουν και να σπάνε το σύμβολο της 21ης Απριλίου χωρίς να επέμβει κανείς. Τότε κατάλαβα ότι τα πράγματα είχαν ήδη αλλάξει (…) Ήμουν 48 ώρες στο πόδι. Μια νέα εποχή ξεκινούσε για την Ελλάδα».

Η έκθεση των ντοκουμέντων, που έχει τίτλο  «Η Επάνοδος της Δημοκρατίας. 24 Ιουλίου 1974», γίνεται στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» του Δήμου Αθηναίων και θα διαρκέσει έως τις 28 του μήνα. 

** Περισσότερα από όσα είπε ο Αριστοτέλης Σαρρηκώστας, αλλά και τη δήλωση της Προέδρου της Δημοκρατίας για τη δουλειά του, θα βρείτε στην Καθημερινή, εδώ 

Ταξίδευε με τον σκοτεινό θάλαμο μαζί του!

Εκείνα τα χρόνια η δουλειά του φωτορεπόρτερ ήταν εξαιρετικά δύσκολη, όχι μόνο για τους κινδύνους που αντιμετώπιζε στην άσκηση των καθηκόντων του, αλλά και το πρόβλημα στην «παραγωγή» τής φωτογραφίας μετά τη λήψη της. 

«Ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο, καλύπτοντας τα σημαντικότερα γεγονότα, με έξι και εφτά βαλίτσες στα χέρια του, ολόκληρο τον ''Σκοτεινό θάλαμο'' για αυτό ο γενικός διευθυντής του AP τον είχε ονομάσει ''One man Band'', ο ''Άνθρωπος Ορχήστρα''», διαβάζουμε στο huffingtonpost.gr, το οποίο τον Δεκέμβριο του 2018 είχε δημοσιεύσει θέμα για τη ζωή τού φωτορεπόρτερ με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του «Ζην Επικινδύνως - 40 χρόνια Φωτορεπορτάζ». Δείτε εδώ το θέμα της Huffingtonpost.

1968, κηδεία Γεωργίου Παπανδρέου (Α. Σαρρηκώστας)

1973, εισβολή στο  Πολυτεχνείο (Α. Σαρρηκώστας)




1973, Πολυτεχνείο μετά την εισβολή (Α. Σαρρηκώστας)

1965, επεισόδια σε διαδήλωση (Α. Σαρρηκώστας)

1974, ορκωμοσία Κωνσταντίνου Καραμανλή