Σάββατο, 17 Απριλίου 2021

Τηλεοπτικός κατιμάς

Οι σειρές μυθοπλασίας στην ελληνική τηλεόραση δοκιμάστηκαν σκληρά στην εποχή των μνημονίων και για ένα μεγάλο διάστημα είχαν μπει στον «πάγο». Οι σεναριογράφοι, οι σκηνοθέτες, οι ηθοποιοί, οι τεχνικοί βρίσκονταν, ουσιαστικά, σε μια ιδιότυπη αναστολή εργασίας και ο καλλιτεχνικός κλάδος βίωνε την πρώτη πολύ μεγάλη επαγγελματική κρίση –με τη μεγαλύτερη να τη βιώνει τώρα, στην εποχή του κορωνοϊού. Με την είσοδο του Open στην τηλεοπτική αγορά, άρχισε να ζεσταίνεται και η «αγορά» των σίριαλ. Το νέο κανάλι ζήτησε μια σειρά από… σειρές (που δεν είχαν την επιτυχία που προσδοκούσε) και αυτό ενεργοποίησε τα αντανακλαστικά των ανταγωνιστών που αντέδρασαν επιστρέφοντας και αυτοί στην εγκαταλελειμμένη μυθοπλασία

Τα τελευταία χρόνια τα σίριαλ, δραματικά και κωμωδίες, πήραν τη ανιούσα, με τη συμμετοχή στο παιχνίδι και της δημόσιας τηλεόρασης που έβγαλε κάποιες ποιοτικές δουλειές. Στον ιδιωτικό τομέα, οι Άγριες Μέλισσες έκαναν τη διαφορά –τη μεγάλη διαφορά. Χωρίς, βέβαια, και σε αυτές να λείπουν οι αδυναμίες (εύκολες λύσεις, στατικά πλάνα στο καφενείο, στο ραφτάδικο, στα σπίτια –με τους πρωταγωνιστές εν παρατάξει να συζητούν–, με κρυφά ραντεβού σε ολάνοικτους αγρούς κ.ά.) το σίριαλ της διετίας κάνει αυτό που έχει δηλώσει η Κατερίνα Διδασκάλου: χωρίζει την τηλεόραση σε δύο εποχές, στην πριν από τις Μέλισσες και στη μετά

Στη σειρά υπάρχουν σκηνές υψηλή αισθητικής, το κάστινγκ γίνεται με επιμονή και σχολαστικότητα, σχεδόν το σύνολο των ηθοποιών πετυχαίνει εξαιρετικές ερμηνείες, η υποστήριξη του μύθου από τη μουσική, τα τραγούδια, τις φωνές είναι παραδειγματική και το σενάριο γράφεται με φρεσκάδα, ανατροπές, επινοήσεις, ανάπτυξη παράλληλων ιστοριών που κρατάνε στην κορυφή το ενδιαφέρον. Πιθανόν η ποιότητα της σειράς να θυσιαστεί στον βωμό τής εμπορικότητας, καθώς θα συνεχιστεί και για τρίτη περίοδο, ενώ οι σεναριογράφοι πριν από μερικούς μήνες το απέκλειαν. Το καλύτερο για την υστεροφημία της ήταν να τελειώσει τώρα, με υψηλές τηλεθεάσεις, αλλά ας περιμένουμε. Η Μελίνα Τσαμπάνη και ο Πέτρος Καλκόβαλης διαθέτουν και το ταλέντο και το υπόβαθρο, με τις σπουδές που έχουν κάνει πάνω (και) στο σενάριο, να ανοίξουν νέους δρόμους. Ίσως το πέρασμα σε μια ιστορική περίοδο της Ελλάδας, στη δικτατορία, δώσει στη σειρά νέο ενδιαφέρον. 

Το κακό για τη μυθοπλασία –και όχι μόνο γι’ αυτήν– είναι ότι συχνά πέφτει πάνω στον συμπαγή τοίχο των ριάλτι, ορισμένα από τα οποία κάνουν εντυπωσιακά υψηλά νούμερα, αντιστρόφως ανάλογα με τη χαμηλή ποιότητά τους. Μερικά από τα ριάλιτι (που τα βλέπουν πάνω από ένα εκατομμύριο θεατές!) είναι από κακά έως άθλια. Ένας τηλεοπτικός κατιμάς για ένα κοινό που έμαθε (το έμαθαν) να τρέφεται με δεύτερα υλικά, αδιαφορώντας αν τα ριάλιτι προσβάλλουν την αισθητική και τη νοημοσύνη, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις μειώνουν καλλιτέχνες με «όνομα» που δέχτηκαν να εκτεθούν. 

Αλλά τα κανάλια δεν είναι πολιτιστικά κέντρα, δεν τα ενδιαφέρει η ποιότητα και η αισθητική –τα ενδιαφέρουν τα νούμερα. Και έτσι, αυτά τα εισαγόμενα κατασκευάσματα καταλαμβάνουν χώρο και απλώνονται στον τηλεοπτικό χρόνο, κάτι που έχει συνέπειες για τη μυθοπλασία. Στο typolοgies.gr διαβάζουμε ότι ο Αντένα θα ρίξει το βάρος την επόμενη περίοδο στα ριάλιτι για να παίξει πιο δυνατά στον ανταγωνισμό. Από τη μυθοπλασία προγραμματίζει να κρατήσει μόνο τις Άγριες Μέλισσες (πιέζοντας τους δημιουργούς για τρίτη περίοδο) και τον Ήλιο. Θα χρησιμοποιήσει και αυτός τα ριάλιτι, δηλαδή το τηλεοπτικό είδος που κάποιες μέρες τον έχουν απορρυθμίσει. Είναι ενδεικτικό ότι το Ενώπιος Ενωπίω, του Νίκου Χατζηνικολάου, έπεφτε πάνω στο Σαρβάιβορ και στο Μάστερ Σεφ και καταποντιζόταν. Τελικά μετακινήθηκε (μπορείς να πεις ότι τράπηκε σε φυγή και για να ξεφύγει από τις συμπληγάδες!) στο επίσης συνωστισμένο από μουσικές εκπομπές Σαββατόβραδο. Στη θέση του, τη Δευτέρα, τοποθετήθηκε σαν αναλώσιμο και σαν θυσία (κρέας για τα κανόνια…), το ποιοτικό αλλά καθόλου εμπορικό Η φωτογραφία της ζωής μου με τη Μαριάννα Τουμασάτου. Φυσικά, και αυτό συνετρίβη με 8,8% στο σύνολο και 5,3% στο δυναμικό κοινό. Γιατί είδος «ριάλιτι» κατατρώει τις καλές ή τις ανεκτές εκπομπές. Σαν το σαράκι το ξύλο, σαν την αρρώστια στο χωράφι

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ ΣΤΟΝ HARDDOG: