Δευτέρα, 29 Μαρτίου 2021

Τα ντους των ριάλιτι, η πληγή της τηλεόρασης, η συντριβή κάποιων

Υπάρχουν καλά και κακά ριάλιτι; Υπάρχουν υποφερτά και άθλια ριάλιτι! Γενικά, το είδος είναι στίγμα και, κάποιες, φορές πληγή για την τηλεόραση, –φυσικά όχι μόνο (και όχι κυρίως) για την ελληνική. Τα υποφερτά, που βλέπονται και είναι ευχάριστα για μια μεγάλη κατηγορία τηλεθεατών, τα δέχεσαι. Δικαίωμά τους να τους αρέσουν. Τα άθλια είναι κάποιος φορές εμετικά· κυριολεκτικά εμετικά. Όπως εκείνο με τον εμετό που κάνουν κάποιοι παίκτες μπροστά στην κάμερα μετά από ένα άθλιο γεύμα –σιχαμερό!–, μιας άθλιας ιδέας, ενός άθλιου τηλεοπτικού είδους. Δυστυχώς, κάποια από τα ανεκτά ριάλιτι σαρώνουν και συντρίβουν ό,τι βρίσκεται απέναντί τους. Παράδειγμα το Survivor της περασμένης Τετάρτης που ήταν μεγάλης διάρκειας και ισοπέδωσε τα ποσοστά τής, κατά τα άλλα δημοφιλούς, νυχτερινής εκπομπής τού Γρηγόρη Αρναούτογλου. Και οι δύο εκπομπές τελείωσαν, σύμφωνα με το δελτίο της Nielsen, στη 01:59 και οι διαφορές στα ποσοστά ήταν εντυπωσιακές. Το Survivor του Σκάι (που άρχισε στις 22:29) είχε 37,0% στο δυναμικό κοινό (18-54) και 35,0% στο σύνολο, ενώ το The 2Nihgt Show του Αντένα (με ώρα έναρξης 23:39) κατέγραψε αντιστοίχως 6,6% και 10,6%.

Την Τρίτη, ο Νίκος Χατζηνικολάου, απαντώντας σε παρατήρηση ακροατή τού Real fm ότι είχε χαμηλό ποσοστό η τηλεθέαση του Ενώπιος Ενωπίω της προηγούμενης βραδιάς (καλεσμένη η Κατερίνα Παπουτσάκη), είπε ότι αυτό οφείλεται στα ριάλιτι που (επί λέξει, όπως ανέφερε) «σαρώνουν» και σύστησε σε όσους ενδιαφέρονται να το δουν από το web του Αντένα

Στο ενδιαφέρον του κοινού για τα ριάλιτι συνδράμουν τα Μέσα, κυρίως τα διαδικτυακά, αλλά και τα έντυπα ή τα τηλεοπτικά. Οι αναφορές είναι πολύ συχνές και ενίοτε γαργαλιστικές. Πώς να αγνοήσει ο αναγνώστης, λόγου χάρη, τον τίτλο ανάρτησης ότι «παίκτρια δείχνει αυτό που πρέπει στο ντους»; Θα σπεύσει να δει «αυτό που πρέπει», για το οποίο εικάζει ότι είναι εκείνο που άμεσα υποψιάζεται. 
Η περίπτωση μας θυμίζει κάτι πολύ σκληρότερο σε ένα άλλο ριάλιτι, πολλά χρόνια πίσω, και όχι επιτυχημένο, στο οποίο υπονοήθηκε έγινε κανονική ερωτική πράξη μέσα στο ντους, κάτι που δεν βεβαιώθηκε –και πώς θα μπορούσε άλλωστε να βεβαιωθεί; 

«Καλά κάνουν και πάνε»

Το άσχημο, αλλά όχι αδικαιολόγητο όπως διαμορφώνεται η κατάσταση στον καλλιτεχνικό χώρο, είναι ότι όλο και συχνότερα, όλο και περισσότερο, στα ριάλιτι δέχονται να μετάσχουν αναγνωρίσιμα πρόσωπα, ορισμένα από τα οποία έχουν μεγάλη επαγγελματική διαδρομή. Προφανώς δεν το κάνουν με μεγάλη ευχαρίστηση. Η έκθεση της προσωπικότητάς τους είναι δεδομένη. Αλλά, όπως λέει η ηθοποιός Μαρίνα Ψάλτη, «τι να κάνει ο κόσμος, πώς θα μεγαλώσει τα παιδιά του; Καλά κάνουν και πάνε οπουδήποτε μπορούν για να ζήσουν». Πώς να της δώσεις άδικο όταν όλοι οι πόροι βιοπορισμού των καλλιτεχνών είναι κλειστοί;  Και ορισμένοι καλλιτέχνες δέχονται να υποστούν την ψυχρολουσία από τα ντους τών ριάλιτι. Ας μην τους κρίνουμε έξω από τον χορό της κρίσης.