Παρασκευή, 27 Μαρτίου 2020

Εκπομπές-σεντόνια (ή Όταν τα κανάλια σκηνοθετούν την επικαιρότητα)

Η ΓΙΑΓΙΑ ΠΟΥ ΣΥΝΟΜΙΛΕΙ ΜΕ ΤΟ ΕΓΓΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΘΥΡΟΤΗΛΕΦΩΝΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΟ ΤΗΛΕΦΩΝΟ 

Στις εφημερίδες υπήρχαν τα κείμενα-σεντόνια. Στην τηλεόραση, πλέον, έχουμε τις εκπομπές-σεντόνια. Ατέλειωτες ώρες ενημέρωσης, με το κεντρικό δελτίο, με τα απογευματινά, τα πρωινά, τα νυχτερινά μαγκαζίνο, τις έκτακτες
ειδήσεις, τις κυβερνητικές ανακοινώσεις. Μια επαναλαμβανόμενη λούπα με τρόμο, γιατρούς (αναρίθμητους γιατρούς!), αναλύσεις, προτρεπτικά σποτάκια («Μείνετε σπίτι!»), αληθινές ειδήσεις, ψεύτικες ειδήσεις.
Σε πολλές περιπτώσεις το ρεπορτάζ έχει αντικατασταθεί με σκηνοθετημένα στιγμιότυπα. Όπως εκείνης της γιαγιάς που συνομιλεί από το θυροτηλέφωνο της πολυκατοικίας με τα εγγονάκια της, τους δίνει συμβουλές να προσέχουν, τους λέει να την ενημερώσουν για ό,τι χρειαστούν και να πάει να τους το φέρει. Δηλαδή κόντρα στο μήνυμα του Σπύρου για τους ηλικιωμένους (τι επανάληψη και αυτό!) η γιαγιά τού στιγμιότυπου προσφέρεται να κάνει ντιλίβερι στα προστατευμένα εγγόνια που δεν πάνε σχολείο και περιμένουν καρτερικά, προφανώς την επιστροφή των γονιών από τις δουλειές τους..

Με έναν μαγικό τρόπο, μπροστά σε όλη αυτή τη συνομιλία γιαγιάς-εγγονιών βρίσκεται (μόλις στο ένα μέτρο!) η κάμερα του καναλιού και καταγράφει τη στιχομυθία. Φυσικά, ακολουθεί συνέντευξη με τη δοτική γιαγιά που ενημερώνει τη ρεπόρτερ ότι κατοικεί στην ίδια πολυκατοικία με την οικογένεια των παιδιών, σε άλλον όροφο, αλλά επικοινωνεί μαζί τους από το θυροτηλέφωνο. Ούτε με το σταθερό από το διαμέρισμά της ούτε με το κινητό, αλλά από την κεντρική είσοδο με το θυροτηλέφωνο. Το άκρον άωτον του παραλογισμού και της χοντροκοπιάς στη σκηνοθεσία.

ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΣΗ: Καμιά μομφή για τους εξωτερικούς τηλεοπτικούς ρεπόρτερ που συγκαταλέγονται ανάμεσα στους αυτούς που τούτες τις μέρες χαρακτηρίζουμε «ήρωες», γιατί είναι υποχρεωμένοι να εργάζονται –όπως πάντα πολύ σκληρά– εκτός οποιασδήποτε στέγης (εργασιακής, οικιακής) βουτηγμένοι στην ανασφάλεια. Η μομφή είναι για τη νοοτροπία, για το τηλεοπτικό πνεύμα που κυριαρχεί και το οποίο τους επιβάλλεται. Σύμφωνα με την τηλεοπτική αντίληψη, πρέπει η επικαιρότητα να προσφέρεται σκηνοθετημένη, με ίντριγκα, με σασπένς, με σενάριο, με μουσική υπόκρουση και με βαρύγδουπος τίτλους όπως «ΕΡΧΕΤΑΙ»! Ποιος έρχεται; Η θύελλα, ο χιονιάς, ο ιός –γενικά όποιος τρομάζει περισσότερο.