Κυριακή, 28 Ιουλίου 2019

Επάγγελμα «Έλληνας παπαράτσι»

ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΗΜΕΡΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΠΡΙΝ ΑΠΟ 15-20 ΧΡΟΝΙΑ; – ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ («ΑΝΥΠΟΨΙΑΣΤΟ») ΓΥΜΝΟ ΒΓΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ – Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΙΑΣ ΤΑΡΑΧΩΔΟΥΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΗΣ 

Την τελευταία δεκαετία του περασμένου αιώνα και την πρώτη του νέου, η αύξηση των λαϊφστάιλ περιοδικών έδωσε ρόλο στους φωτογραφικούς φακούς και αναβάθμισε την αξία –την εμπορική τουλάχιστον– των παπαράτσι. Ήταν ένας ρόλος που υπήρχε από παλιά, από την εποχή του Δημήτρη
Αλεξιάδη, με τις φωτογραφίες του από τη Μύκονο, τον Αστέρα ή τη Γλυφάδα –όταν είχε γίνει σκιά του Μπελμοντό, της Μπαρντό, του Γουόρεν Μπίτι, του Τόνι Κέρτις, της Κλαούντια Καρντινάλε, αλλά και του Ωνάση. Όπως έχει δηλώσει, μάλιστα, ήταν ο πρώτος στην Ελλάδα που απέκτησε έναν πολύ δυνατό τηλεφακό για να αντλήσει υλικό από τον Σκορπιό, άσχετα αν την πιο διάσημη φωτογραφία από το νησί, δηλαδή την ολόγυμνή Τζάκι Κένεντι, την τράβηξε άλλος –αλλά αυτό θα το δούμε πιο κάτω.

Από τα μέσα της δεκαετίας του '90 η ζήτηση των φωτογραφιών από ιδιωτικές στιγμές διάσημων αυξήθηκε –και μαζί η τιμή τους. Υπήρχε περιοδικό που έδινε «εύκολα» ένα εκατομμύριο δραχμές, δηλαδή κοντά τριάμισι χιλιάδες ευρώ για μια σειρά από παπαρατσίστικες φωτογραφίες αστεριών –όχι βέβαια του μεγέθους αυτών που αναφέραμε στην περίπτωση της εποχής του Αλεξιάδη, αλλά αρκετά εμπορικών για να δώσουν φύλλα. Ο ανταγωνισμός των περιοδικών ήταν μεγάλος και σε μια περίπτωση –από τις γνωστές τουλάχιστον– εκδότης, από τους επιτυχημένους του είδους, αγόρασε με ένα μεγάλο ποσό φωτογραφίες τηλεπερσόνας τις οποίες ίδιος δεν ήθελε για προσωπικούς λόγους να δημοσιεύσει, αλλά με την κίνησή του έκοψε το δρόμο για δημοσίευση σε ανταγωνιστικά έντυπα• τις πλήρωσε αδρά και τις έβαλε στο συρτάρι!

Η Μενεγάκη

Σε αυτό το διάστημα –τελευταία δεκαετία του 20ου αιώνα και πρώτη του 21ου–  υπήρξαν αρκετοί Έλληνες παπαράτσι που εξασφάλιζαν καλό μεροκάματο. Με την κρίση οι τιμές άρχισαν να χαμηλώνουν και πληρώνονταν καλά μόνο φωτογραφίες μεγάλων ονομάτων. Από τον ελληνικό χώρο κορυφαίο ήταν και είναι η Ελένη Μενεγάκη –η οποία πάντως είχε αντιδράσει έντονα για φωτογραφίες της με παπαρατσίτστικες εφόδους. Ξένος φωτογράφος που για μια εικοσαετία εργάζεται στην Ελλάδα –κυρίως στη Μύκονο και, επίσης κυρίως, για ξένα έντυπα– είχε δηλώσει πριν από περίπου πέντε χρόνια ότι μια «φυσική» φωτογραφία (δηλαδή όχι στημένη) της Μενεγάκη πληρώνεται μέχρι και δυο χιλιάδες ευρώ. Για τον Τύπο αυτού του είδους η Μενεγάκη θεωρείται φαινόμενο. Μια φωτογραφία της, λένε, μπορεί να δώσει χιλιάδες φύλλα ή τεύχη παραπάνω. Η ίδια ελέγχει πλέον το φωτογραφικό υλικό που την αφορά. Πριν μερικούς μήνες δημοσιεύτηκε σε περιοδικό και στο σάιτ του, μια σειρά φωτογραφιών από βόλτα της για ψώνια. Σε καμιά περίπτωση παπαρατσίτστικες. Είχαν κίνηση, αλλά ολοφάνερα ήταν στημένες –τραβηγμένες άλλες στον δρόμο κι άλλες εσωτερικά, σε κατάστημα, την ώρα των αγορών που υποθετικά ή πραγματικά έκανε. Φορούσε κοντή φούστα, χωρίς κάλτσες, και από το περιοδικό τονιζόταν ότι οι φωτογραφίες ήταν χωρίς καμία επεξεργασία και τα ωραία πόδια της Ελένης δεν είχαν δείγμα κυτταρίτιδας.

Οι ξένοι αστέρες που «πουλάνε» ακριβότερα είναι επιπέδου Σκάρλετ Γιόχανσον ή Τομ Χανκς και φθηνότερα τα μοντέλα όταν στη φωνογραφία δεν υπάρχει φιλί (το οποίο καλοπληρώνεται!) Βέβαια, η προτίμηση των περιοδικών και των εφημερίδων με ανάλογη θεματολογία, είναι φωτογραφίες με μαγιό. Η φωτογραφία μιας σταρ με μαγιό μπορεί να κοστολογηθεί και χίλια ευρώ και της ίδιας με καφτάνι μόλις 200 ευρώ, όπως συνέβη με τέτοια φωτογράφιση της Κένταλ Τζένερ.

Τι «πουλάει»

Έλληνας φωτογράφος (δεν κατονομαζόταν) που είχε μιλήσει στην Καθημερινή πριν από δύο χρόνια, έδωσε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: «Ένα σετ φωτογραφιών του μοντέλου Ιζαμπέλ Γκουλάρτ με τον σύντροφό της και τερματοφύλακα της Παρί Σεν Ζερμέν, Κέβιν Τραπ, να παίζουν ρακέτες στην παραλία, πουλήθηκε γύρω στα 800 ευρώ στο εξωτερικό και 150 ευρώ στην Ελλάδα. Ο Γιουσέιν Μπολτ, πάλι, δεν πήγε καλά. Τα ανέβασε όλα μόνος του στο Instagram. Έχουμε κι αυτό το πρόβλημα... »

Ο ίδιος είχε αποκαλύψει μερικά από τα… μυστικά της δουλειάς: «Καλό είναι να είσαι πάνω από 100 μ. μακριά. Τραβάμε με τηλεφακούς. Πάντα υπάρχουν σημεία να κρυφτείς. Στα σοκάκια βέβαια είναι πιο δύσκολο. Προσπαθείς να κάνεις κάποια κλικ πριν σε δουν, μπαίνεις ανάμεσα στα ρούχα στις μπουτίκ ή ανεβαίνεις σε καμιά σκάλα. Κι έπειτα, μπορείς να εμφανιστείς όσο το δυνατόν πιο διακριτικά και να δεις αντιδράσεις. Συνήθως δεν υπάρχει πρόβλημα, σε βλέπουν και μπορεί να σου πουν ευγενικά να σταματήσεις, μπορεί να μη σου πουν και τίποτα. Καλό είναι να μην έχεις συζήτηση μαζί τους».
.
Και οι στημένες…

Υπάρχουν κατά κόρον στα περιοδικά και στα σάιτ οι ψευτοπαπαρατσίστικες φωτογραφίες, αυτές δηλαδή που είναι στημένες και ο φακός βρίσκει τις σταρ δήθεν χωρίς εκείνες να το ξέρουν. Είναι οι περιπτώσεις στις οποίες η δημοσιότητα επιδιώκεται κατά παραγγελία. Πριν από αρκετά χρόνια, τη δεκαετία του '90, γνωστή Ελληνίδα ηθοποιός, με προσόντα σεξοβόμβας, είχε ειδοποιήσει περιοδικό για τη συγκεκριμένη μέρα και ώρα που θα εμφανιζόταν με το νέο της αμόρε σε σημεία της Πλάκας. Ο φωτογράφος ενημερώθηκε για τα της συνάντησης και έβγαλε μια σειρά από φωτογραφίες που έμοιαζαν αυθεντικές παπαρατσίστικες (μακρινές με τηλεφακό όσο γινόταν) επειδή ο συνοδός δεν ήταν ενημερωμένος για την επιχείρηση-φωτογράφηση.

Υπάρχουν σήμερα Έλληνες παπαράτσι; Με τη σημασία που είχε η λέξη στις δεκαετίες που αναφέραμε, όχι. Λόγου χάρη, παπαράτσι ήταν εκείνος που στήθηκε για ώρες σε ένα σημείο κοντά σε σπίτι της Κινέτας που φιλοξενούσε τον του Σπυρόπουλο και της Δήμητρα Λιάνη, όταν οι φήμες για τη σχέση τους οργίαζαν, και τελικά τους «έπιασε» σε μια έξοδό τους. Πρόσφατα η ιδιοκτήτρια του σπιτιού δήλωσε ότι πληρώθηκε ο (ή οι) παπαράτσι για να μη δημοσιευτούν οι τις φωτογραφίες, αλλά τελικά και τα λεφτά δόθηκαν και οι φωτογραφίες δημοσιεύτηκαν.

Η γυμνή Τζάκι

Από τις κορυφαίες φωτογραφίες του είδους που τραβήχτηκαν στην Ελλάδα είναι η ολόγυμνη Τζάκι Κένεντι στον Σκορπιό το 1981. Αποτελεί το απόλυτο γυμνό στην απόλυτη παπαρατσίστικη φωτογραφία. Για εκείνην τη φωτογράφηση το pasatempo.wordpress.com, του Άγγελου Μενδρινού, γράφει: «Η χήρα του αμερικανού προέδρου Τζον Κένεντι, που το 1968 δημιούργησε αίσθηση με τον γάμο της με τον Αριστοτέλη Ωνάση, συνήθιζε να απολαμβάνει τα χάδια του ήλιου χωρίς να κρύβει τίποτα από το εντυπωσιακό κορμί της. Ο Σκορπιός ήταν το ιδανικό καταφύγιο. Η τουλάχιστον έτσι πίστευε. Ενας παπαράτσι όμως, κατάφερε να την φωτογραφήσει γυμνή. Σήμερα ξέρουμε ότι ήταν ο Δημήτρης Κουλούρης. Η κόρη του, δημοσιογράφος Αλεξία Κουλούρη, έγραψε το βιβλίο ‘‘Με στόχο τον Ωνάση’’ στο οποίο περιγράφει το γεγονός: (ακολουθεί η περιγραφή)».

Δείτε εδώ, στο Πασατέμπος, πώς περιγράφει την επιχείρηση-φωτογράφηση η Αλεξία Κουλούρη, Μαζί δείτε τις ολόγυμνες φωτογραφίες της Τζάκι που έκαναν πάταγο παγκοσμίως. Ακόμη διαβάστε για τον «ύποπτο» της καθοδήγησης του παπαράτσι ώστε να βρει και να φωτογραφήσει την Αμερικανίδα όπως κανείς άλλος δεν τη είχε φωτογραφήσει δημοσίως.