Σάββατο, 8 Ιουνίου 2019

Η Ελλάδα με «τας εφημερίδας κολοσσιαίας κυκλοφορίας»

...ΚΑΙ ΤΙΣ 117 ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΣΕ ΜΙΑ ΠΕΡΙΟΔΟ! - Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΚΑΝΑΛΙΟΥ 3 ΤΟΥ COSMOTE ΣΤΗ ΔΙΑΣΩΣΗ ΕΙΚΟΝΩΝ ΕΠΟΧΗΣ

«Έχουμε 300 βουλευτάς, έχουμε τραστ, έχουμε εφημερίδας κολοσσιαίας κυκλοφορίας». Το λέει παρηγορητικά ο δικηγόρος Θεοφάνους (Κώστας Μπάκας), συγκάτοικος στην κοινή αυλή παλιάς φτωχογειτονιάς,  στον απελπισμένο άνεργο νέο Αλέκο Σταθάκη (Γιώργος Τζώρτζης) στην
«Έβδομη ημέρα της δημιουργίας» του Ιάκωβου Καμπανέλλη (σενάριο, από το θεατρικό τού ίδιου) και του Βασίλη Γεωργιάδη (σκηνοθεσία). Ένας οργισμένος προϊστάμενος τεχνικής εταιρείας χτυπάει το χέρι στο τραπέζι: «Καλύτερα δικτατορία, χίλιες φορές δικτατορία» ωρύεται.  Η ταινία γυρισμένη το 1966, όταν η δικτατορία είχε δρομολογηθεί και ήρθε ένα χρόνο μετά να καταλύσει για μια επταετία τη Δικτατορία. Και, ακόμα, όταν είχαμε «εφημερίδας κολοσσιαίας κυκλοφορίας».

Πολλά άλλαξαν εκ θεμελίων από τότε. Μένει όμως ίδιο το κομμάτι εκείνο με τους  νέους των ανώτερων πτυχίων που έβρισκαν δουλειά μόνο πολύ κατώτερη από τα προσόντα τους. Ή που είχαν μεγαλύτερες φιλοδοξίες από αυτά που μπορούσαν να πετύχουν. Όπως δηλαδή ο Αλέκος Σταθάκης, ο γεμάτος όνειρα νέος του 1966 στο «Η 7η ημέρα της δημιουργίας» –ταινία που κατετάγη 50η σε εισιτήρια στην πιο παραγωγική περίοδο στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου.

Τη σεζόν 1966-67 είχαν γυριστεί 117 φιλμ! Ήταν μια άλλη Ελλάδα με πολλές εφημερίδες, πολλούς αναγνώστες, πολλές ταινίες, πολλούς θεατές και με πολλούς νέους εγκλωβισμένους εργασιακά, μακριά από τα «θέλω» τους. «Τι περιμένετε ρε παιδιά; Δέκα θέλαμε και μαζευτήκατε διακόσιοι», ακούμε και βλέπουμε σε μια σκηνή.

Εν τέλει, είναι μεγάλη η προσφορά του 3ου Καναλιού του Cosmote στη φιλμική μνήμη και στην προβολή ταινιών που αποτελούν ντοκουμέντα άλλων εποχών.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η φωτογραφία που εικονογραφεί το θέμα (την πήραμε από το σάιτ της Ταινιοθήκης της Ελλάδος) είναι από τα γυρίσματα της ταινίας στην Ακρόπολη. Μεταξύ άλλων, υπάρχει μια εντυπωσιακή σκηνή καταδίωξης –με μακρινά πλάνα– του παραλίγο τσαντάκια Γιώργου Τζώρτζη στις κερκίδες του Ηρωδείου. Ο Βασίλης Γεωργιάδης άφησε πίσω του σημαντική κινηματογραφική και τηλεοπτική δουλειά και μαζί εικόνες-ντοκουμέντα μιας εποχής.

** Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook εφόσον σας αρέσει το μπλογκ.