Πέμπτη, 1 Μαΐου 2014

H Πρωτομαγιά, οι καπνεγάρτες, η φωτογραφία της Μάνας, ο Επιτάφιος, η Καισαριανή, ο Φύσας

Η μέρα της Πρωτομαγιάς είναι πάντα φορτισμένη. Και φορτωμένη με θανάτους και επετείους: το Σικάγο, οι μαζικές διαδηλώσεις του '36 που οδήγησαν σε επίσης μαζικές δολοφονίες, ο Παναγούλης, ο Επιτάφιος του Ρίτσου, οι εκτελέσεις των διακοσίων το  '44 από τους ναζί στην Καισαριανή (δεύτερη φωτογραφία). {Άσχετο με ό,τι σηματοδοτεί η ημέρα: σαν σήμερα σκοτώθηκε μια παγκόσμια μορφή του μηχανοκίνητου αθλητισμού, ο Άιρτον Σένα στην πίστα της Ίμολα}. Για τη φωτογραφία της μάνας να κλαίει πάνω από τον νεκρό γιο της (πρώτη φωτογραφία) έγραφε τον Σεπτέμβριο ο Baddog εδώ, στο μπλογκ (δείτε), με αφορμή τη δημοσίευση της φωτογραφίας του Παύλου Φύσσα την στιγμή που ξεψυχούσε. +/- Δείτε τη συνέχεια

Η «Μηχανή του Χρόνου» δημοσιεύει (δείτε εδώ) το ιστορικό της φωτογραφίας του εργάτη που έχασε τη ζωή του στα επεισόδια του 1936, μαζί βίντεο από τη αντίστοιχη εκπομπή. Το αναδημοσιεύουμε ως ελάχιστη συμμετοχή στη μέρα που ξημέρωσε:

Οι καπνεργάτες ήταν ένα από τα πιο μαχητικά και οργανωμένα συνδικάτα στην Ελλάδα. Σε αντίθεση με άλλους κλάδους, οι διεκδικήσεις τους δεν αφορούσαν μόνο το οκτάωρο και τις καλύτερες συνθήκες εργασίας, αλλά και διαδικασίες που καθόριζαν οι εργοδότες, όπως το ποιος θα εργάζεται πού και πώς θα γίνεται η διαδικασία παραγωγής. 

Η στάση των εργατών δεν άρεσε σε κανέναν εργοδότη και η σύγκρουση ήταν αναπόφευκτη. Στις 29 Απριλίου 1936, δώδεκα χιλιάδες καπνεργάτες της Θεσσαλονίκης, εκ των οποίων περίπου το 70% γυναίκες, κατέβηκαν σε απεργία. Η αστυνομία και ο στρατός βρίσκονται σε επιφυλακή και ετοιμότητα. Η απεργία των καπνεργατών σύντομα γενικεύτηκε με τη συμμετοχή σιδηροδρομικών και τροχιοδρομικών. 

Ο Μεταξάς που επισκέφτηκε τη Θεσσαλονίκη και γέμισε τους εργάτες με υποσχέσεις δεν κατάφερε να τους πείσει. Τα επεισόδια δεν αποφεύχθηκαν. Οι συγκρούσεις ήταν σφοδρές και δώδεκα άτομα έχασαν τη ζωή τους. Το πρώτο θύμα της αστυνομικής βίας ήταν ο Τάσος Τούσης. Η φωτογραφία της σορού του στον δρόμο και τη μητέρα του από πάνω του να τον μοιρολογεί, ενέπνευσαν τον Γιάννη Ρίτσο να γράψει τον Επιτάφιο.