Σάββατο, 22 Ιουνίου 2013

Εξετάστε τούς εξεταστές!

Η φίλος μας ο Νίκος υποστηρίζει πως οι πανελλήνιες (ή πανελλαδικές, δεν είναι εκεί το θέμα που λέει και η διαφήμιση της Durex) «είναι ο πιο αδιάβλητος -ίσως ο μόνος- διαγωνισμός στην Ελλάδα» και φαίνεται πως τάσσεται υπέρ της αυστηροποίησής τους. Πώς να του δώσεις άδικο; Αλλά και πώς να δώσεις άδικο σε αυτά τα παιδιά που σκίστηκαν στο διάβασμα, έμαθαν από τα φροντιστήρια πράγματα που δεν είχαν μάθει – δεν τους τα είχαν πει – στο σχολείο τους και βρέθηκαν για ορισμένα μαθήματα απέναντι σε εκτελεστικό απόσπασμα κάποιων θεμάτων που έκαναν να ξύνουν το κεφάλι τους ακόμα και καθηγητές.

Σε ένα σχόλιο χθες στο facebook μιλούσα για αυστηρό, σκληρό Κράτος, που έκανε πολλά παιδιά, χιλιάδες παιδιά, να νιώσουν το αίσθημα της πρώτης τους μεγάλη αποτυχία μπαίνοντας στο δρόμο της ζωής. «Είδα μαθητάρες Λυκείου να κλαίνε», έγραφα. «Δεν ξέρω αν ήταν το Λύκειο που τους φούσκωνε ως αξία ή αν το Κράτος τούς έστησε στον τοίχο βάζοντάς τους να δοκιμαστούν σε θέματα αυστηρώς κατάλληλα για ομαδικούς αποκεφαλισμούς. Το πιθανότερο είναι το δεύτερο».

Και ο Νίκος Σαρίδης, ο φίλος που λέγαμε, απαντούσε: «Τα δύσκολα είναι για όλους, τα εύκολα είναι για όλους. Και στα δύσκολα μειώνεται η πιθανότητα να γράψει ο μέτριος όσο και ο πραγματικά καλός (ή και καλύτερα). Αποδίδουν, κοινώς, μεγαλύτερη δικαιοσύνη». Τελικά υπάρχει γέφυρα ανάμεσα στις δυο απόψεις; Ασφαλώς υπάρχει. Όπως υπάρχει και προγεφύρωμα: να εξεταστούν στην ψυχολογία των νέων αυτοί που βάζουν κατά περίσταση πολύ δύσκολα, ελαφρώς δύσκολα και μερικώς εύκολα θέματα και – περισσότερο – εκείνοι που… τους βάζουν να βάζουν τέτοια θέματα. Για τους δικούς τους λόγους πολιτικής και τακτικής.