Τρίτη, 17 Απριλίου 2012

Η επικίνδυνη συνήθεια της κυριαρχίας (Karnik)


Μιας και μπήκαμε σε προεκλογική περίοδο, ας ρίξουμε μιά ματιά, να δούμε τι έλεγε το 1867 ο Μπακούνιν περί εξουσίας και διαφθοράς.

" Το Κράτος δεν είναι τίποτ’ άλλο παρά η ίδια η κυριαρχία κι η εκμετάλλευση τακτοποιημένη και συστηματοποιημένη. Θα επιχειρήσουμε να το αποδείξουμε αυτό εξετάζοντας τις συνέπειες της κυβέρνησης πάνω στις λαϊκές μάζες από μια μειοψηφία, εξ αρχής έξυπνη κι αφιερωμένη αν θέλετε, σ’ ένα ιδανικό Κράτος, θεμελιωμένο πάνω σε μια ελεύθερη σύμβαση. Ας υποθέσουμε ότι η κυβέρνηση αποτελείται μόνον απ’ τους καλύτερους πολίτες.+/- Δείτε περισσότερα

Κατ’ αρχήν αυτοί οι πολίτες είναι προνομιούχοι όχι δικαιωματικά, αλλά ουσιαστικά. Έχουν εκλεγεί απ’ το λαό επειδή είναι οι πιο νοήμονες, έξυπνοι, σοφοί, θαρραλέοι κι αφιερωμένοι. Διαλεγμένοι απ’ τη μάζα των πολιτών, που θεωρούνται όλοι ίσοι, δεν αποτελούν ακόμη μία ξεχωριστή τάξη, αλλά μια ομάδα ανθρώπων προνομιούχα μόνον εκ φύσεως και γι’ αυτό το λόγο ξεχωρισμένη προς εκλογή απ’ το λαό. Ο αριθμός τους είναι αναγκαστικά πολύ περιορισμένος, σ’ όλες τις εποχές και σ’ όλες τις χώρες ο αριθμός των ανθρώπων προικισμένων με τόσο αξιοσημείωτες ικανότητες ώστε αυτομάτως να έχουν την ομόφωνη αποδοχή από ένα έθνος, όπως η εμπειρία μας διδάσκει, είναι πολύ μικρός.

Ως εκ τούτου, κάτω απ’ τον κίνδυνο μιας κακής επιλογής, ο λαός θάναι πάντοτε αναγκασμένος να επιλέξει τους κυβερνήτες του ανάμεσα σ’ αυτούς. Έτσι, λοιπόν, η κοινωνία διαιρέθηκε σε δύο κατηγορίες, για μην πω ακόμη δύο τάξεις, εκ των οποίων η μία, αποτελούμενη απ’ την τεράστια πλειοψηφία των πολιτών, υποστηρίζει ελεύθερα την κυβέρνηση των εκλεγμένων ηγετών της, η άλλη, σχηματιζόμενη από ένα μικρό αριθμό από προνομοιούχες φύσεις, αναγνωρίστηκε κι έγινε δεκτή ως τέτοια απ’ το λαό, και επιφορτίστηκε απ’ αυτόν για να τον κυβερνά. Ανάλογα με τη λαϊκή εκλογή, είναι εξ αρχής διακεκριμένοι από τη μάζα των πολιτών μόνον απ’ τις ιδιαίτερες ικανότητές τους που προκρίνουν για την επιλογή τους κι είναι φυσικά, οι πιο αφοσιωμένοι και χρήσιμοι απ’ όλους. Δεν εκχωρούν ακόμα στους ίδιους κάποιο προνόμιο, κάποιο συγκεκριμένο δικαίωμα, εκτός από κείνο της άσκησης, στο βαθμό που οι άνθρωποι το επιθυμούν, των ειδικών υπηρεσιών που τους έχουν ανατεθεί. Κατά τα λοιπά, απ’ τον τρόπο ζωής τους, απ’ τις προϋποθέσεις και τα μέσα για τη διαβίωσή τους, δε διαφέρουν καθόλου απ’ όλους τους άλλους, έτσι ώστε πλήρης ισότητα εξακολουθεί να επικρατεί σ’ όλους. Μπορεί αυτή η ισότητα να διατηρηθεί για καιρό;

Εμείς ισχυριζόμαστε ότι τίποτε δεν είναι πιο εύκολο ν’ αποδειχθεί. Τίποτε δεν είναι πιο επικίνδυνο απ’ την ατομικιστική ηθική του κάθε ανθρώπου όσο η συνήθεια της κυριαρχίας. Ο καλύτερος άνθρωπος, ο πιο έξυπνος, ανιδιοτελής, γενναιόδωρος, καθαρός, πάντοτε κι αναπόφευκτα θα διαφθαρεί σ’ αυτήν τη συναλλαγή. Δύο αισθήματα έμφυτα στην εξουσία ποτέ δεν αποτυγχάνουν να παράγουν αυτήν την εξαχρείωση· αυτές είναι: περιφρόνηση για τις μάζες κι η υπερεκτίμηση των πλεονεκτημάτων του ενός. “Οι μάζες” λέει ένας άνθρωπος στον εαυτό του”, αναγνωρίζοντας την ανικανότητά τους να κυβερνούν για λογαριασμό τους, έχουν εκλέξει εμένα ως επικεφαλή τους. Με την εν λόγω πράξη έχουν δηλώσει δημοσίως την κατωτερότητά τους και την ανωτερότητά μου. Ανάμεσα σ’ αυτό το πλήθος των ανθρώπων, αναγνωρίζοντας δύσκολα τίποτε κοινό με τον εαυτό μου, είμαι ο μόνος ικανός να διευθύνω τις δημόσιες υποθέσεις. Οι άνθρωποι μ’ έχουν ανάγκη· δεν μπορούν να κάνουν χωρίς τις υπηρεσίες μου, ενώ, αντιθέτως εγώ, μπορώ να τα βγάλω πέρα μόνος μου· αυτοί, παρόλα αυτά, πρέπει να με υπακούν για το δικό τους καλό, και υποκρινόμενος ότι τους υπακούω, τους κάνω χάρη.

Δεν υπάρχει σ’ όλο αυτό κάτι που κάνει έναν άνθρωπο να χάσει το μυαλό του και την καρδιά του, και να γίνει τρελός από υπερηφάνεια; Είναι, γι’ αυτό το λόγο, η ίδια η εξουσία κι η συνήθεια της κυριαρχίας που κάνει ακόμα και τους πιο έξυπνους κι ενάρετους ανθρώπους, πηγή παραλογισμών, τόσο διανοητικών όσο κι ηθικών."


Γι αυτό προσέχτε καλά σε ποιούς θα δώσετε εξουσία και μην ξεχνάτε ποτέ πως το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού...

Εύχομαι καλή ανάσταση στον καθένα μας προσωπικά και καλή ανάσταση της πατρίδα μας.

Karnik

8 σχόλια:

  1. Που λες άρχισα να διβάζω από τα εισαγωγικά νομίζοντας πως είναι τα δικά σου λόγια (δηλαδή η εισαγωγική παράγραφος νόμιζα είναι του harddog)... τελειώνω την πρώτη παράγραφο που βρίσκεται μέσα σε εισαγωγικά και λέω "τί γίνεται ρε πούστη μου την είδε αναρχικός τώρα" ;

    Ξαναρχίζω και βλέπω Μπακούνιν.
    Για μια ακόμη φορά προσέφερες γέλιο απλόχερα. Εδώ θα είμαστε να τα λέμε.

    Τελειώνω με το κείμενο κι επανέρχομαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εκτός από το ότι θα σου υπενθυμίσω το αυτονόητο πως θα προσέξουμε όλοι πού θα δώσουμε την ψήφο μας θα χειροκροτήσω την θερμή υποστήριξή σου στις ανοιχτές συνελεύσεις και τα σοβιέτ ως εναλλακτικών δρόμων διαχείρισης των κοινών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα mpenoVgeno. Συμμετέχεις στις αμεσοδημοκρατικές συνελεύσεις ;

      Διαγραφή
    2. Ελάχιστα. Ως ακροατής βασικά.

      Διαγραφή
  3. εμπενε.....βγενε!!! !)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μήπως πρέπει να διορθωθεί το ρολόι ;
    Έγραψα μήνυμα την 11.22 και φαίνεται ανηρτημένο την 01.21

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ελα .....πες οτι ξημεροβραδιαζεσε στο πι σι τωρα .. :Ρ

      Διαγραφή
  5. Πολύ ωραίο και το περίπτερο των πολιτικών εφημερίδων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή