Παρασκευή, 9 Αυγούστου 2019

Η ματιά του ρεπόρτερ σε δύο φωτογραφίες

«Φαγωθήκαμε να γίνουμε Νάμμος και ξεχάσαμε πόσο όμορφη ειναι η Ελλάδα». Αυτά έγραψε ο ρεπόρτερ του Πρώτου Θέματος, και φίλος, Φρίξος Δρακοντίδης, που έχει κάνει πάμπολα υποχρεωτικά ταξίδια στη Μύκονο – το «υποχρεωτικά», βέβαια, λόγω ρεπορτάζ. Αλλά για τις διακοπές του προτίμησε κάτι ακριβώς αντίθετο, κάτι που γοητεύει με την απλότητά του –χωρίς τα ψηλοτάκουνα και τις σιλικόνες, που έχει φορέσει ο τουρισμός στα δημοφιλή νησιά. Οι δυο φωτογραφίες
που ξεχωρίζουν από όσες ανάρτησε στο fb από το Σκούταρι της Μάνης, έχουν τη διεισδυτικότητα της ματιάς του ρεπόρτερ, την περιγραφικότητα «χιλίων λέξεων» η κάθε μία, την αποτύπωση μιας άλλης Ελλάδας, που ζει πολλά χρόνια πριν από την Ελλάδα με τα ψιμύθια του τουρισμού.

Για την πρώτη, ο Φρίξος προφανώς «έβρεξε πόδια» με την κάμερα στο χέρι για να την αποτυπώσει. Είναι μια ψαροταβέρνα, χωρίς τραπεζοκαθίσματα στην τσιμεντένια βεράντα–, χωρίς τέντα, με μόνο τρία παράθυρα και... δυόμιση πόρτες σε μια μεγάλη επιφάνεια πρόσοψης, με ένα παιδάκι ακίνητο να παρατηρεί, και με την ακύμαντη παραλία χωρίς ξαπλώστρες, χωρίς ανθρώπους και με νερά-καθρέφτη. Εικόνα από το παλιό ελληνικό παρελθόν.

Η δεύτερη ανακατεύει σουρεαλισμό και ρεαλισμό! Στα «φασίλιτις» μιας άλλης ταβέρνας, το ίδιο απλοϊκής, περιλαμβάνεται η ασύλληπτης επινόησης κούνια –αν είναι κούνια (με πολλή φαντασία τι λες έτσι) κι όχι ό,τι άλλο! Σε κάτι που ήταν άλλοτε δέντρο και τώρα ο ξερός σκελετός του, το καραβόσκοινο, ο χοντρός κάβος, καλύπτει την έλλειψη παιχνιδιών και παιδότοπων για τους θαμώνες. Η εικόνα, κυριολεκτικά ΔΕΝ περιγράφεται. Μιλάει πιο καλά μόνη της.