Τρίτη, 6 Νοεμβρίου 2018

Μάθημα δεοντολογίας από την «Καθημερινή»

Ο «ΑΔΙΣΤΑΚΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ» ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ ΤΗΣ ΕΝΤΥΠΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Οι δρόμοι της Ενημέρωσης έχουν αλλάξει και οι εφημερίδες είναι υποχρεωμένες να βγουν από τις οδούς και στενοσόκακα –που μοιάζουν πλέον, συγκριτικά, με καρόδρομους– για να ανταγωνιστούν το Διαδίκτυο
που έχει πολλά υπερσύγχρονα όπλα. Πρωταρχικό από αυτά, είναι η ταχύτητα, και ακολούθως η εικόνα σε κίνηση, το βίντεο. Εκεί παίζουν δυνατά τα σάιτ, στα πνεύμα «μαζί με την είδηση πάρε, αναγνώστη, και το βίντεο» από τη γιορτή, τα επεισόδια, την παρέλαση, τον σεισμό, το δυστύχημα, το ατύχημα, το αστείο, φυσικά και τον φόνο. Ακατανίκητη προσφορά!

Οι εφημερίδες κάποιες λίγες φορές αμύνονται με αντεπίθεση –που είναι ως γνωστόν η καλύτερη άμυνα. Και ενίοτε προσφέρουν αποκλειστική εικόνα κίνησης από τις ιστοσελίδες τους, αφού ταυτόχρονα δημοσιοποιούν το εύρημα με δυνατή προβολή από την πρώτη τους σελίδα. Το έκανε στα τέλη του Σεπτέμβρη η Εφημερίδα των Συντακτών που είχε μια σημαντική αποκλειστικότητα: βίντεο τριάντα δευτερολέπτων από την (άγνωστη ώς τότε) δεύτερη κακοποίηση που υπέστη ο Ζακ Κωστόπουλος, εκείνη τη φορά από αστυνομικούς.

Σήμερα από την Καθημερινή αναδεικνύεται στο βασικό της θέμα η «Καρέ-καρέ η εν ψυχρώ δολοφονία στη Βούλα» (όπως είναι ο τίτλος), από το βίντεο που εξασφάλισε. Φυσικά πρόκειται, όπως και στην περίπτωση της Εφ.Συν, για δημοσιογραφική επιτυχία, ανεξάρτητα με το αν είναι αμφίβολο ότι το θέμα αυτό καθαυτό θα φέρει κυκλοφοριακά κέρδη –δηλαδή αν θα αγοραστούν κάποια επιπλέον φύλλα μόνο για εκείνο. Άλλωστε, η εφημερίδα από το πρωί δημοσιοποίησε το βίντεο στο σάιτ της που είναι προσβάσιμο και… δωρεάν.

Ωστόσο, πρέπει να επισημάνουμε –γιατί επιβάλλεται να υπογραμμίζονται και τα θετικά του Τύπου– ότι το βίντεο δεν δόθηκε χωρίς δημοσιογραφική επεξεργασία, αλλά υπάρχει επιμέλεια, έχει καλή τεχνική ανάλυση, παρεμβολή τίτλων που δίνουν λιτά τα γεγονότα για όσους πιθανόν δεν είχαν ενημέρωση και, το κυριότερο, έχει απαλειφθεί εκείνη η στιγμή της δολοφονίας που θα προκαλούσε αποτροπιασμό: δηλαδή όταν το θύμα εμφανίζεται στην εικόνα προσπαθώντας να αποφύγει τους εκτελεστές του.

Η εφημερίδα εξηγεί:
«Για λόγους δημοσιογραφικής δεοντολογίας έχουν εξαιρεθεί οι εικόνες στις οποίες το θύμα εμφανίζεται, έχοντας βγει από το αυτοκίνητο μετά τους πρώτους πυροβολισμούς, να προσπαθεί ενστικτωδώς να αποφύγει τις σφαίρες του δολοφόνου, που συνεχίζει να τον πυροβολεί, σχεδόν εξ επαφή»

Σε καιρούς που η «Αδίστακτη Δημοσιογραφία» (η οποία δραστηριοποιείται σε ορισμένες εφημερίδες αλλά, κυρίως, σε κάποια αφιονισμένα σάιτ που κυνηγούν με το τουφέκι τα κλικ) αναζητάει την ωμότητα για να την πουλήσει, η Καθημερινή δίνει από καθαρά δημοσιογραφική άποψη ένα μάθημα συνέπειας και χαμηλών τόνων. Τώρα που η δύσμοιρη Δεοντολογία μπαινοβγαίνει στις εντατικές, αυτό που κάνει η Καθημερινή είναι κάτι που το εκτιμάς, το επιδοκιμάζεις και το προβάλλεις.

Ακολουθήσετε το μπλογκ στη σελίδα του στο faceboook, δηλώστε το αν σας αρέσει