Κυριακή, 10 Ιουνίου 2018

Οι παλιές κυρίες του σινεμά

Οι παλιές κινηματογραφικές μηχανές έχουν κατέβει από τα καμαράκια προβολής, από εκεί που φώλιαζε η μαγεία του φιλμ και εκκολάπτονταν τα κινηματογραφικά καρέ, για να ξεχυθούν μετά στις αίθουσες μέσα από φωτεινές δέσμες που έφταναν ώς τις οθόνες και γίνονταν ζωντανές εικόνες. Κατέβηκαν από τα καμαράκια (σαν κι αυτά που έσωσε στη φιλμική μνήμη ο
Τζουζέπε Τορνατόρε στο Σινεμά ο Παράδεισος, με μηχανικό προβολής τον Αλφρέντο-Φιλίπ Νουαρέ) και μπήκαν στις εισόδους και στους χώρους αναμονής κινηματογραφικών αιθουσών με μερακλήδες ιδιοκτήτες. Εμείς τις βρήκαμε και τις καταγράψαμε στον Δαναό των Αμπελοκήπων, στο Ααβόρα της Ιπποκράτους, κοντά στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, στην καλοκαιρινή (θρυλική) Μπομπονιέρα της Κηφισιάς και στη Λαΐδα, την αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδας, στην Ιερά Οδό, που τόσο πολύ έχει δουλέψει και τόσα πολλά έχει προσφέρει για δεκαετίες στους σινεφίλ. Στη Λαΐδα βρήκαμε και ένα ακόμα μνημείο της παλιάς τεχνικής του κινηματογράφου: τη μουβιόλα (δείτε την στην τελευταία φωτογραφία της σειράς). Σε αυτήν μοντάρονταν τα πλάνα, μιξάρονταν ήχοι και εικόνες, κόβονταν και επιμηκύνονταν διάρκειες και εκεί δουλεύονταν οι κόπιες εργασίας πριν φτάσουν στην τελική μορφή για να σταλούν στα εργαστήρια για εκτύπωση σε όσες μπομπίνες χρειάζονταν στη διανομή.
Μπομπονιέρα, Κηφισιά
Δαναός, Αμπελόκηποι
Ααβόρα, Ιπποκράτους (Λεωφόρος Αλεξάνδρας)

Λαΐς, Ταινιοθήκη της Ελλάδας, Ιερά Οδός
Μουβιόλα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας

Τα «οκταράκια»

Και ενώ οι μεγάλες κινηματογραφικές μηχανές προβολής έχουν διασωθεί από ορισμένους ρέκτες του κινηματογραφικού χώρου, είναι άγνωστο αν διασώζονται σε κάποια χέρια οι μικρές  ερασιτεχνικές φορητές μηχανές προβολής που πρόβαλλαν τα φιλμάκια σούπερ-8 με τις νεανικές εκδρομές, τα παιδικά πάρτι ή τις οικογενειακές συναθροίσεις . Και τα οποία πληρώναμε πανάκριβα στην Κόντακ και στην Άγκφα για κασετίνες τριών λεπτών, αντίθετα με σήμερα που βιντεοσκοπούμε ανέξοδα ώρες επί ωρών -τόσες πολλές που δεν θα προλάβουμε να τις δούμε ολόκληρες σε τρεις ζωές.
Για τους νεότερους, αν θέλουν να μάθουν κάτι από τα παλιά «οκταράκια» σε οικογενειακή χρήση, υπάρχει μια σκηνή -αν θυμάμαι καλά- με χειριστή της μηχανής λήψης τον Κώστα Ρηγόπουλο στο Προξενιό της Άννας που καθιέρωσε τον Παντελή Βούλγαρη στους μεγάλους Έλληνες κινηματογραφιστές.

Ακολουθήστε το μπλογκ στο facebook και κάνετε like, αν σας αρέσει, πατώντας εδώ